Przedszkole Miejskie nr 4 i Żłobek

w Braniewie

Get Adobe Flash player

 

W tym miejscu pojawią się informacje na temat pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.

ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE

Maj tydzień 4

Usprawnianie motoryki dużej – Sportowe zabawy w domu – propozycja na

https://www.youtube.com/watch?v=mINLV0nfna8

Usprawnianie motoryki małejLepienie z plasteliny/ ciastoliny

Zabawy ciastoliną, plasteliną czy inną masą dobrze wzmacniają mięśnie dłoni, palców – ćwiczą siłę i zręczność np.

ŚLIMACZEK https://www.youtube.com/watch?v=4dMrDaFWZME

Ćwiczenia słownikowe - Przeliczanie wyrazów w zdaniu. Prowadzący podaje instrukcję: słuchaj uważnie i policz ile słyszysz wyrazów w tym zdaniu: np. 1.dzieci rysują, 2.dzieci śpiewają piosenkę 3. dzieci starannie kolorują kolorowankę.

Ćwiczenia słuchowo, wzrokowo, ruchowe - A teraz kilka ćwiczeń przy piosence – Ręce do góry - zaproście do zabawy całą rodzinę.

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A&feature=share&fbclid=IwAR3INHviDsFtqA7a4UMZxnUtAFLMAZCjeq07GYVM0LqUc2mrVIsMLnuKCuo

Zabawa relaksacyjna – „Czarodziej”

Pewnego razu żył dobry czarodziej, który spełniał dobre marzenia wszystkich, którzy go o to prosili. Połóż się, zamknij oczka i spróbuj pomyśleć, o co poprosiłbyś czarodzieja. Może to być jakaś zabawka, ale musisz czarodziejowi w myślach pokazać dokładnie jak ma to wyglądać, może to być również jakieś wydarzenie, które chciałbyś, aby się ci przydarzyło. Później mi opowiesz. Kiedy ucichnie muzyka czarodziej zabierze twoje marzenie i spróbuje je spełnić.

Maj tydzień 3

Usprawnianie motoryki dużej - Zagadki ruchowe. Imitowanie i odgadywanie czynności jako ćwiczenia wyobraźni i pamięci ruchowej – osoba dorosła naśladuje np. po kolei ruchy mycia naczyń – zadaniem dziecka jest odgadnąć co robi dorosły. Zamiana ról – dziecko naśladuje – dorosły odgaduje.

Usprawnianie motoryki małej – Składamy z papieru – Origami

Jak zrobić Papierowy Statek Origami

https://www.youtube.com/watch?v=hxHqIuvsx2M

papierowy samolot

https://www.youtube.com/watch?v=1Dz7ekC8aKI

Jak zrobić kopertę origami

https://www.youtube.com/watch?v=BAuPgznr4Ak

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej - Reagowanie na wyraz zaczynający / kończący się na określoną głoskę. Prowadzący mówi dowolne wyrazy prosząc uprzednio dziecko o reagowanie (klaśnięcie, podniesienie ręki) na umówioną głoskę, np. "k"

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – Kto tu mieszka? – przyporządkowanie zwierzęcia do jego domu

https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07?fbclid=IwAR2Px9wB0n9vW_qo5OfwVCgCXrkA-YJN9NXsV7YCHNPe0boociUOpRhWQhg

 Zabawa relaksacyjna – Zatrzymaj piłeczkę

Dziecko siedzi przy stoliku, nogi swobodnie oparte całymi stopami o podłogę, dłonie leżą na udach, tułów wyprostowany. Na stoliku kładziemy lekką piłeczkę, np. pingpongową. Zadaniem dziecka jest dmuchanie w piłeczkę tak, aby była cały czas w ruchu i nie spadła.

MAJ tydzień 2

 

Usprawnianie motoryki dużej - Kreślenie dużych płynnych ruchów różnego typu linii. W powietrzu, na tablicy, na dywanie, na dużym arkuszu papieru, gazecie.

Usprawnianie motoryki małej – Kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty – dla dzieci które znają cyfry, przy każdej kropce piszemy cyfrę. Zadaniem dziecka jest połączenie tych punktów np., dla dzieci które cyfr nie znają rodzic na kartce rysuje punkty, a dziecko dowolnie je łączy – po połączeniu określa co mu powstało/ rozwijanie wyobraźni/

ptak.jpg

Ćwiczenia słownikowe - Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów itp.).

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej –

Zapamiętaj układ obrazków (zwierzęta)

https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4

Zabawa relaksacyjna – Zabawa z balonikami

Technika wykorzystująca baloniki to wspaniała gra, która pomaga zrelaksować się poprzez prawidłowe oddychanie. Czego potrzebujesz? Dużo miejsca i kolorowych baloników. Co musisz zrobić? Nadmuchaj balon, aż wybuchnie, a następnie nadmuchaj kolejny, powoli spuszczając z niego powietrze poprzez manipulowanie otworem.

Następnie rodzic poprosi dziecko, aby zamknęło oczy i udawało, że jest balonem. Poproś, aby wypełniło się powietrzem, oddychając głęboko. Potem poproś, aby powoli wypuściło powietrze, jakby było jak ten drugi balon.

Potem zachęć dziecko, aby opowiedziało o sytuacjach, w których czuje się jak balon. Momenty, podczas których nie było w stanie wytrzymać lub tolerować czegoś. Następnie zapytaj je, jak poradziło sobie w tej sytuacji.  Zaoferuj alternatywne rozwiązania, jeśli potrzebuje pomocy w nabraniu świadomości w takich sytuacjach.

MAJ tydzień 1

Usprawnianie motoryki dużej - Usprawnianie czynności samoobsługowych. Zapinanie guzików, zawiązywanie, sznurowanie.

Usprawnianie motoryki małej – „Wyścig" obu rąk - Rysowanie równocześnie obiema rękami - Na arkuszu papieru dziecko maluje równocześnie obiema rękami proste linie poziome ku środkowi, doprowadzając do zetknięcia linii w jednym punkcie. Można wyznaczyć punkt zbieżności coraz bardziej na lewo i dopingować dziecko do równoczesnego dojścia obu rąk do tego punktu.

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej – Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku. Rodzic uderza drewnianą pałeczką (ołówkiem) w różne przedmioty (np. metalowy kubek, szklanka, pęk kluczy, drewniany klocek itp.), prosząc uprzednio dziecko, aby obserwowało je i wsłuchiwało się w dźwięki jakie wydają. Następnie dziecko ma odgadnąć z zamkniętymi oczami, o które przedmioty rodzic ponownie uderza.

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – Układanie figur z patyczków i klocków. Ćwiczenie polega na układaniu z patyczków modeli figur (kwadraty, prostokąty, romby, trójkąty oraz różne kombinacje tych figur) lub liter: A, T, K, F, E, H,I, L, M, N, Y itd. Ćwiczenia tego typu mogą, być urozmaicane poprzez układanie z patyczków figur geometrycznych przestrzennych.

Zabawa relaksacyjna – Zdmuchnij świeczkę! – Ta gra polega na nauce głębszego oddychania. Wciągając powietrze przez nos, wypełniamy brzuch i wydmuchujemy powietrze powoli, próbując zdmuchnąć świecę. Po wyjaśnieniu tych instrukcji, sadzamy dziecko na fotelu oddalonym o dwa metry od świecy. Świeca ta ma świecić i znajdować się na stole. Dziecko nie może wstać ani pochylać się do przodu. Tak więc można się spodziewać, że nie będzie w stanie zdmuchnąć świecy. W związku z tym przesuwamy dziecko bliżej o pół metra. Przesuwamy je stopniowo, aż będzie mogło zdmuchnąć świecę.

 

 

WSPOMAGANIE ROZWOJU

Maj tydzień 4

Usprawnianie motoryki dużej - Ćwiczenia rąk i palców – mycie rąk, klaskanie, zginanie i prostowanie palców

Usprawnianie motoryki małej – Łamanie patyczków – zwrócenie na bezpieczeństwo dziecka

Ćwiczenia słuchowe – Mówienie do dziecka o rzeczach i zjawiskach, które aktualnie widzi, czuje, przeżywa lub w których uczestniczy, np. Rodzic mówi - Idziemy na spacer, mama wkłada buty, / imię dziecka/ wkłada buty. Tato! –pa, pa. Tak / imię dziecka/, idziemy pa, pa.

Można śpiewać dla dziecka:

Tu sweterek, tam czapeczka,

Chodź pójdziemy po ciasteczka.

Do kubeczka trochę mleczka

Potem pójdziesz do łóżeczka.

Ćwiczenia oddechowe - Dmuchanie na zawieszone na nitkach na różnej wysokości małe elementy – np. na gałązce wieszamy na nitce różne przedmioty/ piórko, bibułkę, małą kulkę z chusteczki, wyciętą postać itp./ - dziecko dmucha na przedmioty - staramy się różnicować siłę wydechu

Ćwiczenia wzrokowe – Wyszukiwanie takiego samego przedmiotu – przygotowujemy po dwie takie same zabawki, przedmioty, rozkładamy np. na podłodze– rodzic bierze do ręki np. czerwony klocek i mówi – mam czerwony klocek , gdzie jest drugi czerwony klocek? – zadaniem dziecka jest pokazanie lub wzięcie do ręki czerwonego klocka / z grupy zabawek/, itd.

Zabawa relaksacyjna - Turlanie dziecka po miękkim podłożu – mówienie do dziecka.

Maj tydzień 3

Usprawnianie motoryki dużej – Ćwiczenia rozmachu obydwu rąk i nóg – razem z dzieckiem rysujemy ręką prawą, lewą koła, ręce go góry, ręce na dół, w bok, noga w bok, do przodu, do tyłu, rysujemy nogą prawą, lewą koło.

Usprawnianie motoryki małej – Ugniatanie ciasta, plasteliny, modeliny.

Ćwiczenia oddechowe – Zawody statków - z papieru lub kory robimy maleńkie stateczki, kładziemy na wodzie – zadaniem dziecka jest dmuchanie na statek tak , aby płynął.

Ćwiczenia słuchowe – Używanie w zabawie wyrazów dźwiękonaśladowczych np.

Auto jedzie brm, brm,

Samolot lata uuuuuu,

Ciuchcia rusza fu, fu, fu,

Mucha lata bzzzzz,

Krowa ryczy muuu,

Pies szczeka au, au, au

Zegarek –tik –tak, tik –tak,

Kapanie wody –kap, kap, kap,

Strzelanie –pif paf,

Śmiech –ha, ha, ha

Ćwiczenia wzrokowe - Wyszukiwanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w otoczeniu dziecka – na podłodze, kanapie układamy różne zabawki i pytamy - np. gdzie jest lala? – zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej zabawki.

Zabawa relaksacyjna – Huśtanie dziecka w kocyku – mówienie do dziecka np. buju buju.

MAJ tydzień 2

Usprawnianie motoryki dużej – Ćwiczenia ramion i nóg – zataczanie koła ręką, rękami, nogą prawą i lewą, podskakiwanie obunóż.

Usprawnianie motoryki małej - „Witamy swoje palce”

Posłuchaj rymowanki i pokazuj na swojej dłoni jej treść:

Kciuk gotowy? Tak! – pięść ściśnięta, wystawiony kciuk.

Wskazujący gotowy? Tak! – wystawiony drugi palec.

Środkowy gotowy? Tak! – wystawiony trzeci palec.

Serdeczny gotowy? Tak! – wystawiony czwarty palec.

Mały gotowy? Tak! – wystawiony piąty palec.

Wszystkie palce gotowe? Tak!

Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę.

Teraz przeliczanie swoich palców poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Ile palców jest razem w obu dłoniach?

Ćwiczenia oddechowe – Wąchanie - kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach./ wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie buzią/

Ćwiczenia słuchowe – W czasie zabawy dziecka różnymi zabawkami, rodzic siada obok i nazywa przedmiot, który dziecko trzyma w rączce, mówi /pokazuje/ do niego na ten temat np. O jaki duży miś, brązowy i ma biały brzuszek. A gdzie mały miś, poszukamy misia?....itp.

Ćwiczenia wzrokowe - Dopasuj kształty – wykorzystujemy zabawki w których dziecko musi dopasować kształt do otworu

Zabawa relaksacyjna - Zabawy przy muzyce – wybieramy piosenkę, melodię. Rodzic trzyma dziecko na rękach, wsłuchuje się w dźwięki muzyki, rusza się z dzieckiem w jej rytmie. Jeżeli piosenka jest skoczna, tańczy szybko; jeżeli jest spokojna, rusza się z dzieckiem powoli. W momencie, kiedy muzyka milknie, zastyga w bezruchu, przytulając dziecko do siebie i szepcząc mu do ucha: nie ma (powtarzamy to ćwiczenie wielokrotnie

MAJ tydzień 1

Usprawnianie motoryki dużej - Zabawy z piłką – toczenie, turlanie, łapanie małej, dużej piłki, zgniatanie miękkiej, małej piłeczki.  


Usprawnianie motoryki małej - Malowanie rękami na dużym arkuszu papieru.


Ćwiczenia oddechowe - Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi.


Ćwiczenia słuchowe - Grające Klocki – uderzanie klockiem o klocek z różnym natężeniem / cicho, bardzo cicho, głośno, bardzo głośno.


Ćwiczenia wzrokowe - zabawa w „lustro” – naśladowanie ruchów i mimiki innych osób.


Zabawa relaksacyjna – Czytamy – czytanie dla dziecka ulubionej bajki - na leżąco.

 

PRZYKŁADOWE POMYSŁY NA DOPINGOWANIE DZIECKA DO MÓWIENIA

 Każdy z nas obdarzony jest określonym temperamentem i cechami osobowości. Jeżeli dziecko nie ma zaburzeń mowy, a przebywa w środowisku,

w którym dużo się mówi, opowiada, rozmawia wieczorami przy stole, prędzej czy później nabędzie takich samych umiejętności.

Jeśli zaś większość czasu wolnego dziecko spędza przy komputerze, nie nauczy się mówić o swoich emocjach i przeżyciach. Brak umiejętności komunikacyjnych może w znacznym stopniu utrudnić w przyszłości nawiązanie bliskich relacji z przyjaciółmi. W szkole również premiowana jest umiejętność opowiadania i precyzowania wypowiedzi ustnych.

Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko było w dorosłym życiu szczęśliwe. O jego sukcesach i porażkach może zdecydować to, w jakim stopniu będzie umiało wyrazić własne myśli oraz potrafiło zrozumieć innych, porozumiewając się z nimi.

Istotnym czynnikiem wyzwalającym mowę jest spontaniczność, radość i chęć rozumienia przez otaczające osoby. Sprzyjają temu zabawy przygotowujące do rozwijania komunikacji językowej.

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI 4-LETNICH:

  • PROSTE ZAGADKI TEMATYCZNE.

Początkowo dobrze jest wybierać proste zagadki opisowe, np. Kto ma rogi, daje mlekoi ryczy muuu?, kto pije mleko i miauczy miauu? Z wiekiem dziecko samo będzie chciało rozwiązywać trudniejsze zadania opisujące nowe i nieznane rzeczy, np. co to jest? Małe pudełko z igłą w środku, która zawsze północ wskaże. Cenią ten przedmiot marynarze.

Można kupić książki zawierające zbiory zagadek kształtujących rozumienie znaczeń słów użytych w danym kontekście. Dostępne są także gotowe zbiory zagadek w formie gier planszowych, np. firmy Granna „Zagadki smoka Obiboka”

  • UDAWANIE, np.: rodziny kotków lub misiów na przyjęciu, nalewanie herbaty, częstowanie tortem. Dzieci poprzez zabawy, w których przedmioty martwe traktowane są jak żywe, rozwijają myślenie i kreatywność - nie tylko językową.
  • WYLICZANKI I KRÓTKIE WIERSZYKI-

4-latki łatwo zapamiętują krótkie wierszyki lub wyliczanki. Ćwiczą one językową pamięć słuchową, która będzie niezbędna w szkole, np. do nauki języków obcych oraz usprawniają artykulację:

I>Raz i dwa, raz i dwa

pewna pani miała psa.

Trzy i cztery, trzy i cztery

pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,

wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem osiem, siedem osiem,

wciąż o czekoladę prosi.

Dziewięć dziesięć, dziewięć dziesięć

kto mu czekoladę niesie.

Pokazujemy naprzemiennie palcem raz jedną, raz drugą osobę.

II>”Wiersz na kilka głosów”

         Jedzie pociąg fu, fu, fu

         trąbka trąbi tru, tu, tu

         a bębenek bum, bum, bum,

         na to żabki kum, kum, kum,

         deszczyk kapie kap, kap, akp,

         konik człapie człap, człap, człap,

         mucha bzyczy bzy, bzy, bzy,

         a wąż syczy sss, sss, ssss,

         baran beczy bee, bee, bee,

         za to koza mee, mee, mee,

         zegar cyka cyk, cyk, cyk,

         a dzwoneczki dzyń, dzyń, dzyń,

         jeżyk jedzie tup, tup, tup,

         woda chlupie chlup, chlup, chlup,

         dzięcioł stuka stuk, stuk, stuk,

         do drzwi pukam puk, puk, puk.

 

         III>„Kran” M Terlikowska

         Myła ręce jakaś gapa,

         kap, kap, kap.

         Poszła,

         a kran dalej kapał,

         kap, kap, kap.

         Wczoraj kapał i dziś kapie:

         kap, kap, kap

         i źle myśli o tej gapie,

         kap, kap, kap!

         To przez gapę kran ma katar,

         kap, kap, kap.

         Taki katar to jest strata!

         Kap, kap, kap.

         Bo te krople to są grosze,

         kap, kap, kap.

         Grosz za groszem z wodą poszedł

         kap, kap, kap.

         Co tu robi gapa nie wie,

         kap, kap, kap

         A więc my powiemy gapie:

         „Dokręć kran!”

         O już nie kapie!

 

  • RYSOWANIE NA KOMENDĘ:

Dziecko dyktuje dorosłemu, który ma kartkę i ołówek, jak narysować ma np. mamę lub psa. W miarę powstawania obrazka dziecko musi „opowiadać” czego brakuje. Osoba słuchająca rysuje tylko to, co zostało nazwane. Podczas tej zabawy dziecko ma okazję precyzować swoje myśli oraz uczy się, że wypowiadane słowa mają znaczenie i sens.

  • ZNANE ZABAWY PRZEDSZKOLNE:

„Mam chusteczkę haftowaną”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Chodzi lisek koło drogi”, itp. utrwalają zabawy, w które dziecko bawi się w przedszkolu i zacieśniają więzi emocjonalne z rodzicami.

  • ZABAWY TEMATYCZNE:

Można bawić się np. w sklep, lekarza, szkołę, przedszkole, domek zrobiony z koca pod stołem.

  • CZYTANIE KSIĄŻECZEK .

W czasie czytania np. wiersza „Lokomotywa” J. Tuwima można wystukiwać rytm wiersza, poprzez klaskanie, uderzanie stopą w podłogę, klepanie w udo, tupanie i kiwanie się na boki. Rodzic może zawieszać głos w momentach, kiedy wie, że dziecko potrafi dokończyć zdanie czytanego wcześniej kilkakrotnie wierszyka, opowiadania itp....

  • OPISYWANIE CZYNNOŚCI ZŁOŻONYCH:

Rodzic zadaje dziecku proste pytania: jak to jest zrobione? Jak to się dzieje? Pobudza to dziecko do myślenia i szukania sposobów na opisywanie rzeczy znanych i widzianych. Przygotowuje do rozumienia i opisywania przedmiotów abstrakcyjnych w przyszłości.

  • CIUCIUBABKA DŹWIĘKOWA:

Próby lokalizacji: skąd dobiega dźwięk?, dziecko z zawiązanymi oczami szuka źródła znanych dźwięków. Co wydaje taki dźwięk?- dziecko zgaduje, który z wcześniej poznanych instrumentów lub przedmiotów, rodzic wykorzystał do stworzenia dźwięku. Rozwijamy percepcję słuchową dziecka.

  • ZABAWY RYTMIZUJĄCE:

Zabawy instrumentami muzycznymi prawdziwymi lubwymyślonymi, np. plastikowa miska i pałka do ciasta mogą udawać bębenek. Naśladujemy rytm przy użyciu 1-3 elementów. To również ćwiczenia percepcji słuchowej.

  • CO DO CZEGO SŁUŻY?

Lub może posłużyć w razie konieczności, np. łyżeczka do picia, jedzenia, kopania w piasku, jako wyrzutnia do piłki, wskazówki zegara, itp. Poprzez tę zabawę rozwijamy w dziecku kreatywność, wyobraźnię, wzbogacamy zasób słów.

         Powyższe zalecenia i zabawy powinny posłużyć rodzicom jako inspiracja

w kreowaniu własnych pomysłów.