Przedszkole Miejskie nr 4 i Żłobek

w Braniewie

Get Adobe Flash player

Jaskółki - uczymy się ...

 KARTY PRACY DO POBRANIA - 5 LATKI

https://drive.google.com/file/d/1V3namh6lY4r-bvVD1AM14XxBmrDNAmFE/view

GRAFOMOTORYKA - 5 LATKI

https://podrecznikarnia.pl/oferta/seria-razem/pieciolatek-razem-poznajemy-swiat/cwiczenia-grafomotoryczne.html

KARTY PRACY - 6 LATKI

https://drive.google.com/file/d/1zrgIFW3cjYbTy8R9QTRS6Tca89wdyK0R/view

Link do filmiku ZUZIA I WYMAZUS, który może posłużyć dzieciom w zrozumieniu sytuacji epidemiologicznej oraz pomoże nie bać się osób w kombinezonach i innych środkach ochronnych.

https://wetransfer.com/downloads/0a8e471568cc7d9e635b3aa33a2b240020200521082136/72fefb33e95a1c4a5bb0df9da23a275e20200521082211/cc345d?utm_campaign=WT_email_tracking&utm_content=general&utm_medium=download_button&utm_source=notify_recipient_email

TEMAT TYGODNIA - MOJA RODZINA

- Mycie rąk; zwrócenie uwagi na dokładne mycie i osuszanie rąk ręcznikiem, przypominanie o systematycznych zabiegach higienicznych

„Moja rodzina” – oglądanie zdjęć z rodzinnych albumów, rozmowa na ich temat.

Zabawy i ćwiczenia poranne 

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

„Moja rodzina” – wypowiedzi dzieci na podstawie fotografii wybranych przez rodziców.Dzieci opowiadają, kto znajduje się na fotografii, gdzie zdjęcie było zrobione.

„Jest tata, jest mama i jestem ja” – rozpoznawanie, wskazywanie i nazywanie członków rodziny. /ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.4, s.18./Dzieci nazywają członków rodziny widocznych na ilustracji oraz podają liczbę osób wcho-dzących w jej skład. Następnie mówią o tym, czym zajmuje się każda osoba przedstawio-na na ilustracji i jakie są ulubione zajęcia członków rodziny dziecka. Kolorują serduszka oraz łączą postaci z odpowiednimi napisami.

Ćwiczenia kształtujące.

Dzieci stojąc naprzeciwko rodzica:

PW – pozycja stojąca w rozkroku, szarfa, sznurek, guma do grania trzymana oburącz przed sobą,

• wznoszenie szarfy w górę i opuszczenie w dół, ramiona proste (8 razy),

• szarfa trzymana oburącz w wyprostowanych RR nad głową, skłon boczny tułowia w prawo i lewo (8 razy),

• kroki przez szarfę obunóż do przodu, do tyłu (8 razy)PW – siad prosty.

Przewlekanie szarfy w siadzie od stóp do głowy, od głowy do stóp (2 razy).

Rodzinny portret” – rysowanie kredkami /Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – gra-fomotoryka s. 74.

Zwrócenie uwagi na kierunek kreślenia linii oraz prawidłowe trzymanie kredki,kształcenie umiejętności przedstawiania postaci z uwzględnieniem charakterystycznych cech ich wyglądu.Dzieci rysują w ramce swoją rodzinę. Następnie ozdabiają ramkę rysując kredką po przerywanych liniach kwiatów.Na zakończenie wskazują członków swojej rodziny, oraz liczą z ilu osób ona się składa.

„Kto jaką rolę pełni w rodzinie” – kończenie rozpoczętych zdań.

Zapoznanie dzieci z rolami społecznymi jakie pełnią członkowie naszych rodzin, stopniami pokrewieństwa.

- Mama i tata to moi ............................/rodzice

- Ja dla swojej mamy jestem .................../synem, córką, dzieckiem

- Ja dla swojego taty jestem ..................../synem, córką, dzieckiem

- Mama mojej mamy to moja ................../babcia

- Tata mojej mamy to mój ...................../dziadek

- Rodzice mojej mamy to moi ................../dziadkowie

- Mama mojego taty to moja ................../babcia

- Tata mojego taty to mój ...................... /dziadek

- Rodzice mojego taty to moi ................../dziadkowie

- Ja dla mojej babci i dziadka jestem ........./wnuczką, wnukiem

 

Zabawy i gry stolikowe:

rozgrywanie gier planszowych, „Domino", układanie puzzli rodzinnie.

Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad gry, układania poszczególnych elementów w logiczną całość.

 

Recytacja przez rodzica wiersza:

Trzy kreski, trzy kąty,

Rysuję trójkąty.

Już każdy dzieciaczek

Trójkątny ma szlaczek.

Kwadraciki bardzo lubię

W tej rodzinie się nie nudzę.

Kwadrat równe boki ma

Każde dziecko kwadrat zna.

Jest w rodzinie też prostokąt Spójrz na niego, wytężoko.

Po dwa boki: długie, krótkie,

Narysuję za minutkę.

Są w rodzinie też kółeczka

Okrąglutkie jak piłeczka.

Brak w nich rogów oraz kątów

Tym się różnią od trójkątów.

Wykonaj portret wybranej przez siebie rodziny. Użyj do tego dostępnych w domu materiałów (mazaków, farb, plasteliny)

Prezent na Dzień Mamy z przymróżeniem oka, posprzątaj pokój zanim upłynie czas piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Dzieci 6 letnie

„Moja mama” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.

Uśmiech mojej mamy najpiękniejszy w świecie.

Drugiej takiej samej nigdzie nie znajdziecie.

Moja mama lubi, skakać przez kałuże,

kiedy z nieba lecą krople deszczu duże.

Moja mama lubi, rano kiedy wstanie,

zrobić swoim dzieciom przepyszne śniadanie.

Moja lubi śpiewać różne kołysanki,

o gwiazdach na niebie i o kocie Hanki.

A moja mamusia jest bardzo kochana,

przytula mnie czule wieczorem i z rana.

Wszystkie nasze mamy mocno nas kochają.

Uśmiech, czułe serce dla swych dzieci mają.

Więc my dzisiaj razem życzenia składamy.

Niechaj w zdrowiu, szczęściu żyją nasze mamy.

Rozmowa na temat wiersza:

- Co lubią robić mamy, przedstawione w wierszu?

- Z jakiej okazji składamy mamom życzenia w maju?

- Czego życzymy mamom w dniu ich święta?

Karta pracy, cz. 4, s. 40.

Popatrz na obrazki i powiedz co dzieci robią wspólnie z rodzicami. Powiedz, jak ty spędzasz czas z mamą i tatą.

Karta pracy, cz. 4, s. 41.Kim w przyszłości chce zostać Kasia i Felek? w ramce na dole narysuj swój wymarzony zawód.

Karta pracy, cz. 4, s. 42.Przeczytaj i narysuj co znajduje się na liście zakupów.

„Co to za dźwięk?” – zagadki słuchowe.Dzieci słuchają odgłosów wydawanych przez urządzenia i przedmioty znajdujące się w kuchni i nazywają je.

https://www.youtube.com/watch?v=tdOfLb9pjSM

„Moje drzewo genealogiczne” – zabawa plastyczna.

https://nowowydane.pl/media/k2/items/cache/c84bca2a562da7d1131a1d0c3f135dbe_XL.jpg

Wyprawka, s. 33.

Wytnij elementy i przyklej każdy z nich na oddzielnej kartce. Nazwij emo-cje, które przeżywają dzieci i narysuj sytuacje im towarzyszące.

 

Dzieci 5 i 6 letnie cz. II

„Bukiet kwiatów” – ćwiczenia graficzne./”Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – grafo-motoryka s.73/

Doskonalenie umiejętności rysowania poprzez łączenie linii, zwrócenie uwagi na właściwy kierunek kreślenia linii oraz prawidłowe trzymanie kredki, kształcenie inwencji twórczej.

 

Słuchanie piosenki pt.: „Kocham cię tato”

https://www.youtube.com/watch?v=tkvq0rjrLtw

O jak ja się cieszę. (bis)

kiedy już od rana. (bis)

weźmie mnie mój tato. (bis)

na swoje kolana.(bis)

ref: Czy to jesień zima. wiosna albo lato.

bardzo Ciebie . kocham tato (bis)

Dużo od tatusia. (bis)

ja się znowu dowiem. (bis)

i jak on ciekawie. (bis)

wszystko mi opowie. (bis)

Rozmowa na temat piosenki:

- z czego cieszy się dziecko?

-Kiedy kochamy tatę?

- Czego możemy dowiedzieć się od tatusia?

Powtórne słuchanie piosenki.

 

Śpiewanie powtórzeń przez dzieci oraz refrenu na zgłoskach ta – ta lub ma - ma.

O jak ja się cieszę. (bis) /dzieci powtarzają słowa

kiedy już od rana. (bis)

weźmie mnie mój tato. (bis)

na swoje kolana.(bis)

ref: Czy to jesień zima. / ta-ta-ta-ta-ta-ta, ma-ma-ma-ma-ma-ma

wiosna albo lato. /ta-ta-ta-ta-ta-ta, ma-ma-ma-ma-ma-ma

bardzo Ciebie . / ta-ta-ta-ta, ma-ma-ma-ma

kocham tato (bis)/ta-ta-ta-ta, ma-ma-ma-ma

Dużo od tatusia. (bis)

ja się znowu dowiem.(bis)

i jak on ciekawie. (bis)

wszystko mi opowie. (bis)

 

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

 

 „Moja mama” - słuchanie wiersza Anny Surowiec.

Krysia - to moja mama kochana,

troszczy się o mnie od rana.

Ma jasne włosy

i zielone oczy

i co dzień mnie budzi

jej uśmiech uroczy.Kocham ją bardzo

za ciepło, oddanie

i dlatego prezent

przygotuję dla niej.Mocno ja uściskam i życzenia złożę,a na jej kolanach

kwiatuszki położę.

Rozmowa na temat wiersza:

• Jak ma na imię mama dziewczynki?

• Jakiego koloru ma oczy?

• Dlaczego dziecko chce przygotować dla niej prezent?

 

„Liczymy kwiaty”- karta pracy / Pięciolatek-Razem poznajemy świat cz.4 , s.21/

Dzieci nazywają i liczą kwiaty w każdej ramce. Na szarych polach rysują tyle kropek, ile jest kwiatów razem we wszystkich wazonach. Przeliczają i wskazują w której ramce jest ich najwięcej. Na zakończenie kolorują kwiaty i ozdabiają wazon według własnego pomysłu.

„Moi rodzice” – zabawa dydaktyczna.

Ćwiczenie słuchu fonematycznego, wyodrębnianie sylab w słowie, tworzenie słów na podaną sylabę.Dzieci dzielą na sylaby słowa:

Rodzice ro – dzi – ce

Mama ma – ma

Tata ta – ta

Następnie tworzą do tych sylab słowa np.:- ro .... robak, robot, rogal, rower, rodzynki, rogi, ropucha, ropa, rozmaryn, roleta itp.

Zabawa „W garderobie naszej mamy”

Poznanie schematu własnej twarzy, obniżenie nadmiernego napięcia pasa barkowego i dłoni, rozluźnianie mięśni twarzy.

Dzieci siedzą na krzesełkach wyobrażając sobie, że są mamami i przygotowują się do wyjścia. Naśladują nakładanie paluszkami kremu na twarz. Następnie masują twarz zewnętrzną, a potem wewnętrzną częścią dłoni, opuszkami palców lekko opukując. Po-woli i czule dotykają czoła, powiek, nosa, brody, uszu, policzków i warg. Mogą także masować skórę głowy.

 

Wysłuchanie recytacji fragmentów wiersza – ilustrowanie treści utworu dwoma lalkami.

Mam tu małe rączki

a tu małe nóżki,

Tu mam oko, a tu ucho,tu jest nosek,

a tu minka,tu popatrzcie jest czuprynka.

Tak się z Wami witam,

tak się do Was kłaniam,to jest miły uśmiech,a to – ja jestem cała.

A teraz przedstawię Wam moją mamę:

Tu są Mamy rączki,

tu są Mamy nóżki,

Tu oko, tu ucho,tu nosek,

tu mina,a tu jest Mamy czuprynka.

Tak się Mama wita,tak się Mama kłania,

to jest Mamy uśmiech,a to – cała Mama.

1. Rozmowa na temat treści zawartych w wierszu ( wygląd dziewczynki i jej mamy).Nazywanie części twarzy: czoło, brwi, powieki, rzęsy, nos, policzki, uszy, usta i broda; nazy-wanie części ciała: szyja, ramiona, pierś, brzuch, plecy, pośladki.

2. Rozmowa z dziećmi na temat wyglądu ich mam.

3. Portret i autoportret - wprowadzenie i wyjaśnienie znaczenia nowych pojęć.

Portret- obraz lub zdjęcie przedstawiające osobę, z uwzględnieniem jej charakterystycznych cech w wyglądzie oraz charakteru. Może to być cała postać, od pasa w górę lub sama głowa. Wypowiedź wzbogacona pokazem portretów różnych ludzi.

Autoportret - jest wtedy gdy osoba maluje samą siebie np. z lusterka lub ze zdjęcia.Rozmowa na temat różnic w wyglądzie kobiet i mężczyzn.

„Portret mamy”- malowanie farbami. 

Porządki w domu” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.4., s. 20/.

Zachęcenie dzieci do wypowiadania się na określony temat, do pomocy rodzicom w porządkach domowych, zwrócenie uwagi na to, iż wspólnymi siłami możemy dokonać więcej i szybciej niż w pojedynkę.Dzieci opowiadają o tym jak rodzina robi porządki w domu, jakie czynności wykonują poszczególne osoby. w ramce na dole strony dzieci rysują jak pomagają rodzicom w pracach domowych. Zachęcam do sprzątania mieszkania/ pokoju przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

 

Dzieci 6 letnie

Karta pracy, cz. 4, s. 43.Przeczytaj zdania i narysuj co Ola podarowała rodzicom z okazji ich święta.

Wskazywanie miejsc na kartce.

- górny brzeg kartki

- dolny brzeg kartki

- prawy brzeg kartki

- lewy brzeg kartki

- lewy górny róg

- prawy górny róg

- lewy dolny róg

- prawy dolny róg

Rysowanie linii na kartce.

- od góry do dołu 2 linie czerwone

- od dołu do góry 2 linie czarne

- od lewego brzegu do prawego 3 linie zielone

- od prawego brzegu do lewego 3 linie niebieskie

Karta pracy, cz. 4, s. 43.Narysuj swój prezent dla mamy i taty.

Karta pracy, cz. 4, s. 44.Połącz kwiaty z ich cieniami.

5,6 - LATKI

„Paluszkowa rodzina” – odrysowywanie i kolorowanie kredkami.

Utrwalenie nazw osób wchodzących w skład rodziny, kształcenie inwencji twórczej, pomysłowości, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10.Dzieci odrysowują swoje dłonie na kartce papieru. Ręka lewa to jedna rodzina a ręka prawa to druga rodzina. Kolorują poszczególnych jej członków. Na zakończenie przeliczają.

„Rodzina i rodzinka” – tworzenie zdrobnień.

Zwrócenie uwagi na poprawność tworzenia zdrobnień pod względem gramatycznym, zachęcenie dzieci do zabaw słownych.

Dzieci tworzą zdrobnienia do nazw członków rodziny np.:Dziadek – dziadziuś - dziadunio

Babcia – babciunia – babunia

Mama – mamusia itp.

Słuchanie wiersza pt.: „Moja Mama” Doroty Kossakowskiej

Uśmiech mojej mamy najpiękniejszy w świecie.

Drugiej takiej samej nigdzie nie znajdziecie.

Moja mama lubi skakać przez kałuże

Kiedy z nieba lecą krople deszczu duże.

Moja mama lubi, rano kiedy wstanie,

Zrobić swoim dzieciom przepyszne śniadanie.

Moja lubi śpiewać różne kołysanki.

O gwiazdach na niebie i o kocie Hanki.

A moja mamusia jest bardzo kochana.

Przytula mnie czule wieczorem i z rana.

Wszystkie nasze mamy mocno nas kochają.

Uśmiech, czułe serce dla swych dzieci mają.

Więc my dzisiaj razem życzenia składamy.

Niechaj w zdrowiu, szczęściu żyją nasze mamy

Rozmowa na temat wiersza:

- Co lubi robić mama?

- Jakie są nasze mamy?

- Co zrobimy w dniu ich święta?

Co lubi robić moja mama? – wypowiedzi dzieci.

Słuchanie wiersza pt.: „Mojemu Tacie” Anny Surowiec.

Tata - to jest gość!To jest taki mądry ktoś

kto codziennie o mnie dba

i ze wszystkim radę da!

Kiedy trzeba - kran naprawi,by prąd płynął - także sprawi,

chętnie ze mną w piłkę gra

bo talentów wiele ma.Tata wzorem dla mnie jest,

naśladuję każdy jego gest,kocham go mym sercem całym

bo jest tatą doskonałym!

Rozmowa na temat wiersza:- Kim jest tata?- Co robi tata?

„Spędzam czas ze swoja rodziną” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.4., s.19.

Dzieci rysują jak spędzają czas ze swoją rodziną.

Rozwiązanie zagadki

Kto nas kocha tak jak nikt

i ochrania całym sercem?

I do kogo można przyjśćz każdym smutkiem jak najprędzej? / MAMA /

DZIECI 6 LETNIE

Karta pracy, cz. 4, s. 45.Przeczytaj zdania samodzielnie lub z pomocą nauczyciela.

 

 

LOGOPEDA

https://www.szybkiplik.pl/6C4GXfjZzU

ANGIELSKI

https://pl.padlet.com/Magdakrzyzanowska/e2lbztjfszjs690n?fbclid=IwAR2xfwL-j13M7G178FKPgtmdljGDwOOsuuBMmRFFzasNdfQkm0tKxnEwJE4