Przedszkole Miejskie nr 4 i Żłobek

w Braniewie

Get Adobe Flash player

Jaskółki - uczymy się ...

TEMAT KOMPLEKSOWY: POWROTY PTAKÓW

1. Jaskółka” – ćwiczenia grafomotoryczne.

„Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – grafomotoryka s.58 Doskonalenie umiejętności rysowania poprzez łączenie kropek, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.

2. Zabawy i ćwiczenia poranne - zestaw 30.

„Ptaszki”– zabawa z elementem podskoku.Dzieci poruszają się poskakując obunóż. na hasło: ptaszki zbierają ziarenka przysiadają i uderzają paluszkami o podłogę.

„Spłoszone wróble” - zabawa z elementem biegu. Dzieci - wróbelki poruszają się, biegają w różne strony, rękoma naśladują latanie. Spłoszone przez miauknięcie kota (głosem naśladuje rodzic) ustawiają się pod ścianą lub szafkami. Gdy kota już nie słychać wróbelki biegają dalej.

3. Słuchanie opowiadania pt.: „Ptasie sprawki”

Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła. Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki, a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.A wróble na to:- No w czym tu nasza wina?- W czym, w czym, w czym?Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz?-Pit, pit, pit! – pyta jaskółka.- Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit, tit, tit muszę budzić listek za listkiem – rzekł szpak. - Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle! – powiedział bociek.A potem wszystkie dodały rozgniewane:- Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły i zmarnowały? Wróble na to chórem:- W czym tu nasza wina? W czym, w czym, w czym?.Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.- Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.- Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.- Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.- Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?- Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda. Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa. Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu.Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?

- Co powiedziały ptaki?

- Kto pomógł skłóconym ptakom?

- Czy dzieci dobrze postąpiły?

4.Zabawy ruchowe

Powtarzamy wierszyk i wykonujemy ruchy zawarte w tekście.

Prawa rączka, lewa rączka, (wyciągamy raz prawą rękę w przód, potem lewą)

Sprawdźmy czoło czy gorączka (dotykamy dłońmi czoła)

Oko prawe, oko lewe, (paluszkiem prawej rączki wskazujemy raz prawe raz lewe oko)

Spójrz na Krzysia, spójrz na Ewę, (patrzymy wzrokiem w prawą stronę, a potem w lewą)

Prawa nóżka, lewa nóżka (wysuwamy w przód raz jedną raz drugą nóżkę)

Chęć skakania ma jak kózka, (podskakujemy w miejscu jak kózki )

Z przodu brzuszek, z tyłu pupa (dłońmi dotykamy brzuszka, a potem pupy)

Trochę wyżej plecki mamy (ramiona wyciągamy w górę i staramy się dotknąć dłońmi łopatek)

Rączki w bok wyciągamy,

I w wiatraczki się zmieniamy (wyciągamy ramiona w bok i kręcimy się dookoła własnej osi naśladując wiatraczki).

 5. Chłodzenie „ gorącej zupy” – ćwiczenia oddechowe.

Dmuchanie ciągłym strumieniem, zwrócenie uwagi na prawidłowy tor oddechowy.

6. Recytacja wiersza „Wiosna” Doroty Kossakowskiej.

Wiosna przyszła do nas dziś z rana,

W zieleń trawy soczystej ubrana.

Przebiśniegi już kwitną w ogrodzie,

Zawdzięczają to pięknej pogodzie.

Słońce świeci, krokusy ogrzewa,

I zielenią się wszystkie drzewa.

Ptaki chcą już gniazda budować,

By pisklęta swoje wychować.

Deszcz wiosenny cicho coś śpiewa,

A słuchają go kwiaty i drzewa.

Nawiązanie do tematu rozmowa na temat wiersza.

- Jaka pora roku przyszła do nas?

- Co robią ptaki?

- Po co są potrzebne ptakom gniazda?

- Czy pisklęta wylęgają się tylko w gniazdach?

- Jak wygląda i do czego służy budka lęgowa? /”Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3, s.31/

7. Wycinanie elementów puzzli.

/karta z wycinanki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” s.31/

8. „Budka lęgowa” – ćwiczenia graficzne.

/”Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – grafo-motoryka s.57/. Doskonalenie umiejętności kreślenia linii za pomocą łączenia kropek, zwrócenie uwagi na płynność ruchów ręki oraz prawidłowe trzymanie kredki.